Vanliga frågor
Vad ingår i avtalet?
Avtalen kan variera av olika skäl, men generellt gäller att din arbetsgivare ger dig tillgång till att hyra en cykel och eventuella tillbehör på ett förmånligt och tryggt sätt. Det ingår även montering, injustering och garanti under hyresperioden. Barn- och juniorcyklar samt personlig utrustning som kläder och skor ingår inte i förmånen.
Vem tecknar jag avtalet med?
Avtalet är ett så kallat ”Underuthyrningsavtal” som tecknas mellan din arbetsgivare och dig som anställd.
Vad kostar min förmånscykel?
Din kostnad beror huvudsakligen på två saker: ditt val av cykelpaket och din marginalskatt. Din arbetsgivare gör ett bruttolöneavdrag och lägger på ett förmånsvärde varje månad. Din nettokostnad beror på din lönenivå och marginalskatt.
Vid beställning så kommer du se du vad din månadskostnad för ditt valda cykelpaket blir i beställningsportalens kassa. Ju högre marginalskatt desto lägre månadskostnad.
Vad kostar det att köpa loss cykeln efter avtalstiden?
Enligt Skatteverkets regelverk ska utköp göras till då gällande marknadsvärde vid den aktuella tidpunkten. Vi har därför ingen möjlighet att förutbestämma ett utköpspris. Den lokala marknadens tillgång och efterfrågan kommer vara vägledande.
Måste man köpa loss sin cykel?
Nej, efter hyrestiden går det bra att lämna tillbaka cykeln till utlämnande butik.
Får jag byta cykel inom avtalsperioden?
Nej, i normalfallet är det inte möjligt att byta cykel under avtalsperioden.
Kan jag ha fler än en förmånscykel?
Det finns ingen begränsning för hur många eller hur dyra förmånscyklar du kan ha. Din arbetsgivare kan dock ha satt någon form av begränsning, även om det är ovanligt.
När och hur levereras cykeln?
Cykeln levereras normalt inom ett par veckor efter att beställningsfönstret har stängts. I de flesta fall hämtar du ut cykeln i närmaste Sportsonbutik. I vissa överenskomna fall sker leveransen till arbetsplatsen, alternativt till din bostad.
Är cykeln färdigmonterad vid leverans?
Ja, cykeln är alltid monterad, testad, injusterad och körklar vid leverans.
Vilka garantier gäller?
Din förmånscykel omfattas av garanti under hela hyresperioden under förutsättning att cykels sköts om och servas enligt varje tillverkares unika serviceschema. Den årliga kontroll som ingår räcker inte för att upprätthålla villkoren för garanti. Det är din uppgift som förmånstagare att följa riktlinjerna från tillverkaren.
Ingår service?
En årlig kontroll ingår i de flesta avtal. Om du är en befintlig kund kan du se i ditt företags beställningsportal vad som gäller för just dig. Denna kontroll utförs i våra verkstäder och den omfattar hjälp med eventuella fabrikationsfel, justering och kontroll av växlar, bromsar och nav etc. Reparationer, byte av slitagedelar samt övrig service bekostar man själv. Vid besöket i verkstaden kan det många gånger uppstå ett behov av en större service eller reparation. Vid val av något av våra servicepaket utgår en rabatt motsvarande värdet på den Årliga kontrollen. Se aktuella servicepriser.
Vad händer om cykeln skulle bli stulen?
Du ansvarar för att cykeln är försäkrad. I de flesta hemförsäkringar ingår cykel som är lånad eller hyrd via arbetsgivaren. Se över dina villkor för t ex. självrisk. Vår samarbetspartner, Personalcyklar (info@personalcyklar.se), hjälper till i kontakten med ditt försäkringsbolag eller att du har polisanmält stölden. De ser sedan till att du får en ny, likvärdig cykel. Avtalsunika bestämmelser förekommer.
Vad händer om min anställning upphör under avtalet?
Om din anställning upphör har du normalt sett två val:
a) arbetsgivaren reglerar återstående bruttolöneavdrag och förmånsvärden på din slutlön och du kan fortsätta att disponera cykeln under återstående avtalstid alternativt återlämna den om det överenskommits.
b) köpa loss cykeln till ett vid den tiden gällande marknadsvärde.
Kan man nyttja kampanjrabatter eller reapriser när man beställer sin cykel?
Nej. Avtalet är ett paketpris på varje cykel med adderade tjänster och förmåner. Det innebär att man vid varje beställningstillfälle ska utgå från ordinarie pris på cykel av senaste årsmodell när man beräknar förmånsvärde och kostnad för det cykelpaket man beställer.
Hur kan jag göra som anställd för att få en förmånscykel om mitt företag inte erbjuder det idag?
Eftersom förmånscykel är en löneförmån så behöver vi som första steg teckna ett avtal med din arbetsgivare. För att väcka intresset internt går det bra att använda vår broschyr om konceptet eller boka ett möte med oss och ansvarspersonerna på företaget.