Vanliga frågor om förmånscyklar
Vad ingår i avtalet?
Avtalen kan variera av olika skäl, men generellt gäller att din arbetsgivare ger dig tillgång till en cykel på ett förmånligt och tryggt sätt. Under hela hyresperioden ingår, förutom hyran av din cykel och eventuella tillbehör, också leverans och injustering, normal garanti och en avancerad stöldskyddsmärkning med DNA/micromärken och tre månaders självriskeliminering genom Solid Försäkring, som kan förlängas årsvis av förmånstagaren.
Vem tecknar jag avtalet med?
Avtalet är ett så kallat ”Underuthyrningsavtal” som tecknas mellan din arbetsgivare och dig som anställd.
Vad är kostnaden för bolaget?
De flesta av våra kunder väljer ett helt kostnadsneutralt upplägg genom löneväxling där vi hjälper löneavdelningen med alla beräkningar av både bruttolöneavdrag och förmånsvärden. Vill bolaget subventionera och därmed få fler i personalen att välja cykeln så är det naturligtvis möjligt. Hur stor del av kostnaden som ska subventioneras väljer bolaget. Vi hjälper till att göra alla beräkningar.
Vad kostar min förmånscykel?
Din kostnad beror huvudsakligen på två saker: ditt val av cykelpaket och din marginalskatt. Din arbetsgivare gör ett bruttolöneavdrag och lägger på ett förmånsvärde varje månad. Din nettokostnad beror på din lönenivå och marginalskatt.
Vid beställning så kommer du se du vad din månadskostnad för ditt valda cykelpaket blir i beställningsportalens kassa. Ju högre marginalskatt desto lägre månadskostnad.
Vad kostar det att köpa loss cykeln efter avtalstiden?
Enligt Skatteverkets regelverk ska utköp göras till då gällande marknadsvärde vid den aktuella tidpunkten. Vi har därför ingen möjlighet att förutbestämma ett utköpspris. Den lokala marknadens tillgång och efterfrågan kommer vara vägledande.
Måste man köpa loss sin cykel?
Nej, efter hyrestiden går det bra att lämna tillbaka cykeln. Eller varför inte byta den mot en ny?
Får jag byta cykel inom avtalsperioden?
Nej, i normalfallet är det inte möjligt att byta cykel under avtalsperioden.
Kan jag ha fler än en förmånscykel?
Det finns ingen begränsning för hur många eller hur dyra förmånscyklar du kan ha. Din arbetsgivare kan dock ha satt någon form av begränsning, även om det är ovanligt.
När och hur levereras cykeln?
Cykeln levereras normalt inom ett par veckor efter att beställningsfönstret har stängts. I de flesta fall hämtar du ut cykeln i närmaste Sportson-butik. I vissa överenskomna fall sker leveransen till arbetsplatsen, alternativt till din bostad.
Är cykeln färdigmonterad vid leverans?
Ja, cykeln är alltid monterad, testad, injusterad och körklar vid leverans. Efter någon månad rekommenderar vi ett besök i en Sportson-verkstad för efterjustering.
Vilka garantier gäller?
Normala garantier för din cykel gäller enligt vad tillverkaren utlovat.
Ingår service?
Det ingår ett servicetillfälle/år motsvarande servicepaket Stor under avtalstiden om inget annat avtalats. Det går att lägga till ytterligare service vid behov; detta betalas på plats i butiken. Vi kan erbjuda årlig service i din Sportson-butik eller på plats via vår mobila serviceverksamhet Sportson Patrol. Kostnader för eventuella reparationer, byte av slitagedelar samt material bekostar du som anställd själv.
Vad händer om cykeln skulle bli stulen?
Du ansvarar för att cykeln är försäkrad. I de flesta hemförsäkringar ingår cykel som är lånad eller hyrd via arbetsgivaren och ämnad för privat bruk. Kontrollera alltid med ditt försäkringsbolag vilka villkor som gäller. Generellt gäller alltid att cykel ska vara låst med godkänt lås
Personalcyklar hjälper dig med de underlag du behöver ge ditt försäkringsbolag efter att du har polisanmält stölden. När du fått din ersättning ska du införskaffa en ny, likvärdig cykel.
Vad händer om min anställning upphör under avtalet?
Om din anställning upphör har du två val:
a) arbetsgivaren reglerar återstående bruttolöneavdrag och förmånsvärden på din slutlön och du kan fortsätta att disponera cykeln under återstående avtalstid alternativt återlämna den.
b) köpa loss cykeln till ett vid den tiden gällande marknadsvärde.
Kan man nyttja kampanjrabatter eller reapriser när man beställer sin cykel?
Nej. Avtalet är ett paketpris på varje cykel med adderade tjänster och förmåner. Det innebär att man vid varje beställningstillfälle ska utgå från ordinarie pris på cykel av senaste årsmodell när man beräknar förmånsvärde och kostnad för det cykelpaket man beställer.
Hur kan jag göra som anställd för att få en förmånscykel om mitt företag inte erbjuder det idag?
Eftersom förmånscykel är en löneförmån så behöver vi som första steg teckna ett avtal med din arbetsgivare. För att väcka intresset internt går det bra att använda vår broschyr om konceptet eller boka ett möte med oss och ansvarspersonerna på företaget, så berättar vi mer om hur det fungerar med leasing av cykel och hur enkelt vi kommer igång.