Start

|

Magasin

|

Allt om cyklar

|Vad kostar det egentligen att pendla? Vi jämför elcykel, vanlig cykel, bil och kollektivt

Allt om cyklar

Vad kostar det egentligen att pendla? Vi jämför elcykel, vanlig cykel, bil och kollektivt

Pendling är en naturlig del av vardagen för många, men vilket är det bästa sättet att ta sig till jobbet på? För många svenskar har cykeln, framför allt elcykeln, blivit det perfekta alternativet – snabbt, miljövänligt och billigt i drift. Men vad kostar det egentligen att pendla? Vi jämför bil, kollektivtrafik, vanlig cykel och elcykel, och reder ut kostnaden per mil. Foto: Trek FX+

Elcykel, vanlig cykel, kollektivt eller bil

En genomsnittlig elcykel förbrukar cirka 0,5 kilowattimmar per 10 mil. Med ett elpris på omkring 2 kronor per kWh blir elkostnaden mindre än 20 öre per mil.

Men el är bara en liten del av kostnaden. Batteriet slits med tiden och håller ungefär 6 000 mil, vilket motsvarar cirka 1,2 kr/mil i batterislitage.

Utöver det tillkommer cykelservice. Om du servar cykeln för 1 500 kr per år och cyklar 200 mil, blir servicekostnaden cirka 0,75 kr/mil.

Det betyder att du kan pendla 10 kilometer till jobbet för ungefär 4 kronor tur och retur.

Kostnad per mil (ungefärliga värden, 2025)

Transportmedel

Kostnad per mil (kr)

I beräkningen

Elcykel

2 kr/mil

Elförbrukning, service och batterislitage

Bil

8–15 kr/mil (bensin/diesel), 3-6 kr/mil (elbil)

Bränsle, skatt, service, försäkring, värdeminskning

Kollektivtrafik

6–10 kr/mil

Baserat på periodkort (t.ex. 1000–1300 kr/mån beroende på region) och genomsnittlig pendlingssträcka

Vanlig cykel

0,2–0,5 kr/mil

Slitage och underhåll

Så beräknas elcykelns kostnad

Elförbrukning

  • Batteri: t.ex. 500 Wh (0,5 kWh)

  • Räckvidd: ca 5–10 mil beroende på assistansnivå

  • Elpris: ca 2 kr/kWh (inkl. nätavgift)

  • Kostnad för full laddning: 0,5 kWh × 2 kr = 1 kr per laddning

  • Kostnad per mil: 0,10–0,20 kr/mil

Batterislitage

  • Ett elcykelbatteri kostar ca 6 000–8 000 kr och håller i snitt 800–1000 laddningar

  • Om ett batteri räcker 6000 mil innebär det 1,0–1,3 kr/mil i batterislitage

Service och slitagedelar

  • Service en gång per år: ca 1000-1500 kr

  • Om man cyklar 200 mil/år → ca 0,75 kr/mil

Totalkostnad:

  • Cirka 2 kr/mil (eller cirka 880 kr/år vid normal pendling)


Jämförelse i praktiken (exempel på 10 km daglig pendling, 220 arbetsdagar/år)

Transportmedel

Årlig sträcka

Kostnad per år

Elcykel

440 mil

ca 880 kr

Vanlig cykel

440 mil

ca 200 kr

Kollektivtrafik

440 mil

ca 12 000 kr (månadskort 1000 kr)

Bil

440 mil

ca 30 000–60 000 kr

Miljömässiga fördelar med cykeln

Elcykeln kostar alltså en bråkdel av bilen och mindre än ett månadskort i kollektivtrafiken. Men den ekonomiska kostnaden är bara en del av vinsten. En elcykel släpper ut ungefär 1–2 gram koldioxid per kilometer, inklusive elproduktion och batteritillverkning. En bensinbil ligger runt 150 gram CO₂ per kilometer.

  • Elcykel: ca 1–2 g CO₂ per km (inkl. elproduktion och batteri)

  • Bil (bensin): ca 150 g CO₂ per km

  • Kollektivtrafik: ca 20–60 g CO₂ per km

  • Vanlig cykel: näst intill noll

Cykeln är inte bara ett smidigt transportmedel, utan också ett av de mest kostnadseffektiva och miljövänliga. Att byta bilen mot elcykel på kortare sträckor kan spara både pengar och utsläpp, samtidigt som du slipper köer och får frisk luft och motion på köpet. För ett ännu mer kostnadseffektivt alternativ kan du även leasa en förmånscykel via din arbetsgivare. Unna dig en bättre start på dagen!