Start
|Magasin
|Allt om cyklar
|Vad kostar det egentligen att pendla? Vi jämför elcykel, vanlig cykel, bil och kollektivt
Allt om cyklar
Vad kostar det egentligen att pendla? Vi jämför elcykel, vanlig cykel, bil och kollektivt
Pendling är en naturlig del av vardagen för många, men vilket är det bästa sättet att ta sig till jobbet på? För många svenskar har cykeln, framför allt elcykeln, blivit det perfekta alternativet – snabbt, miljövänligt och billigt i drift. Men vad kostar det egentligen att pendla? Vi jämför bil, kollektivtrafik, vanlig cykel och elcykel, och reder ut kostnaden per mil. Foto: Trek FX+
Elcykel, vanlig cykel, kollektivt eller bil
En genomsnittlig elcykel förbrukar cirka 0,5 kilowattimmar per 10 mil. Med ett elpris på omkring 2 kronor per kWh blir elkostnaden mindre än 20 öre per mil.
Men el är bara en liten del av kostnaden. Batteriet slits med tiden och håller ungefär 6 000 mil, vilket motsvarar cirka 1,2 kr/mil i batterislitage.
Utöver det tillkommer cykelservice. Om du servar cykeln för 1 500 kr per år och cyklar 200 mil, blir servicekostnaden cirka 0,75 kr/mil.
Det betyder att du kan pendla 10 kilometer till jobbet för ungefär 4 kronor tur och retur.
Kostnad per mil (ungefärliga värden, 2025) | ||
|---|---|---|
Transportmedel | Kostnad per mil (kr) | I beräkningen |
Elcykel | 2 kr/mil | Elförbrukning, service och batterislitage |
Bil | 8–15 kr/mil (bensin/diesel), 3-6 kr/mil (elbil) | Bränsle, skatt, service, försäkring, värdeminskning |
Kollektivtrafik | 6–10 kr/mil | Baserat på periodkort (t.ex. 1000–1300 kr/mån beroende på region) och genomsnittlig pendlingssträcka |
Vanlig cykel | 0,2–0,5 kr/mil | Slitage och underhåll |
Så beräknas elcykelns kostnad
Elförbrukning
Batteri: t.ex. 500 Wh (0,5 kWh)
Räckvidd: ca 5–10 mil beroende på assistansnivå
Elpris: ca 2 kr/kWh (inkl. nätavgift)
Kostnad för full laddning: 0,5 kWh × 2 kr = 1 kr per laddning
Kostnad per mil: 0,10–0,20 kr/mil
Batterislitage
Ett elcykelbatteri kostar ca 6 000–8 000 kr och håller i snitt 800–1000 laddningar
Om ett batteri räcker 6000 mil innebär det 1,0–1,3 kr/mil i batterislitage
Service och slitagedelar
Service en gång per år: ca 1000-1500 kr
Om man cyklar 200 mil/år → ca 0,75 kr/mil
Totalkostnad:
Cirka 2 kr/mil (eller cirka 880 kr/år vid normal pendling)
Jämförelse i praktiken (exempel på 10 km daglig pendling, 220 arbetsdagar/år) | ||
|---|---|---|
Transportmedel | Årlig sträcka | Kostnad per år |
Elcykel | 440 mil | ca 880 kr |
Vanlig cykel | 440 mil | ca 200 kr |
Kollektivtrafik | 440 mil | ca 12 000 kr (månadskort 1000 kr) |
Bil | 440 mil | ca 30 000–60 000 kr |
Miljömässiga fördelar med cykeln
Elcykeln kostar alltså en bråkdel av bilen och mindre än ett månadskort i kollektivtrafiken. Men den ekonomiska kostnaden är bara en del av vinsten. En elcykel släpper ut ungefär 1–2 gram koldioxid per kilometer, inklusive elproduktion och batteritillverkning. En bensinbil ligger runt 150 gram CO₂ per kilometer.
Elcykel: ca 1–2 g CO₂ per km (inkl. elproduktion och batteri)
Bil (bensin): ca 150 g CO₂ per km
Kollektivtrafik: ca 20–60 g CO₂ per km
Vanlig cykel: näst intill noll
Cykeln är inte bara ett smidigt transportmedel, utan också ett av de mest kostnadseffektiva och miljövänliga. Att byta bilen mot elcykel på kortare sträckor kan spara både pengar och utsläpp, samtidigt som du slipper köer och får frisk luft och motion på köpet. För ett ännu mer kostnadseffektivt alternativ kan du även leasa en förmånscykel via din arbetsgivare. Unna dig en bättre start på dagen!