Så här fungerar garantier och reklamationer hos oss
Sportson har ingen egen generell garanti, utan villkoren skiljer sig en hel del mellan olika varumärken och produkter. Vissa cyklar kan även omfattas av förlängd garanti om man utför service enligt tillverkarens förutbestämda schema och villkor. Längre ner finns en sammanfattning av våra leverantörers övergripande garantivillkor.
Har du ett garantiärende behöver du ta din cykel till din Sportsonbutik eller verkstad. Vi kan och kommer inte avgöra huruvida det är en godkänd garanti på telefon eller via mail utan din cykel och/eller produkt behöver inspekteras av vår personal samt eventuellt även skadan bedömas av tillverkaren innan slutgiltigt besked kan ges.
Generellt gäller följande för att reklamationer ska godtas hos oss
- Vi begär alltid originalkvitto från kund. Har kunden inget kvitto kan inget reklamationsanspråk göras
- En garantirätt gäller endast första ägaren av produkten/cykeln om inget annat anges
- Observera att en butik aldrig kan lova/godkänna en garanti/reklamation utan att få bekräftelse från tillverkaren/leverantören
Garantier täcker inte följande
- Cyklar som används i uthyrningssyfte eller kommersiellt bruk
- Normalt slitage av slitagedelar
- Felaktig montering
- Felaktigt underhåll
- Skador uppkomna i samband med olycka, vanvård, felaktig användning samt överbelastning
- Montering av delar som inte är tänkta för cykeln
Konsumentköplagen om reklamationer
Konsumentköplagen statuerar att konsument har reklamationsrätt i 3 år från köpedatum
- Under de första 2 åren ligger bevisbördan på butiken att det inte är ett ursprungligt fel (nytt från och med 1/5 2022)
- Från och med år 2 ligger bevisbördan på konsumenten om ursprungsfel på varan
I övrigt gäller att konsumenten skall reklamera inom skälig tid efter det att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom 2 månader räknas det alltid som skälig tid.
När felet på produkten är ursprungligt och reklamationen är gjord inom 3 år är butiken skyldig att utföra något av följande:
- Reparera felet (butik/verkstad har då 2 försök att åtgärda samma fel, en tredje gång kan kund häva köp)
- Byta till ny felfri vara
- Ge prisavdrag
- Häva köpet och returnera pengar
- Ge ersättning för reparation
- Låta konsumenten hålla inne på betalning
- Ge skadestånd
En kund behöver inte acceptera ett tillgodokvitto som förlikning, även om det i många fall kan användas.