Vintercykling
Din guide till dubb- och vinterdäck
När det börjar bli minusgrader ute borde det vara lika självklart att montera vinterdäck på cykeln som att klä sig i mössa och vantar, men långt ifrån alla väljer att göra det. Se till att du cyklar säkert under vintern med rätt vinterdäck på cykeln.
Dubb- och vinterdäck ger bättre grepp i kylan
Vanliga cykeldäck, som de flesta av oss har på sommaren, har en särskild gummiblandning som fungerar bättre i varmare temperaturer. Gummit är då lite hårdare och slits inte lika mycket på uppvärmd asfalt, vilket därmed ger bättre grepp. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning som gör att däcken inte stelnar lika snabbt i minusgrader som sommardäck. En del vinterdäck har även sajpningar - tunna skåror i däck som ger mer fäste.
Idag finns dubbdäck till alla typer av cyklar. Från 20 till 29 tum, från 30 till 57 mm i bredd och med allt från 70 till 361 dubbar. Fler dubbar ger bättre grepp och ökar även priset på däcken. Vill du vara värst så kan du välja MTB-däck med mäktiga 361 dubbar gjorda för att ha riktigt kul ute i skog och på frusna sjöar.
Välj rätt typ av däck för underlaget
Ditt val beror på underlaget du kommer att cykla på. Vet du att din cykelväg alltid kommer att vara isfri under vintern så går det bra med dubbfria vinterdäck. Vi rekommenderar dock nästan alltid dubbdäck så att du har kontroll när det dyker upp oväntade isfläckar. Bättre att vara på den säkra sidan! Kom ihåg att ta det försiktigt när det är snö och is ute, även om du har bra dubbdäck. Kör med hjälm, förnuft, belysning och ett glatt sinne trots mörker och kyla.
Så väljer du rätt storlek på dubbdäcken
Däckstorleken kan vara förvirrande eftersom den anges på tre olika sätt: ETRTO, tum och fransk benämning. Enklast och vanligast i Sverige är att använda ETRTO-beteckningen som anger storleken i millimeter baserat på däckprofilens bredd och fälgens ytterdiameter, exempelvis 35-622. Här anger 35 däckens profilbredd och 622 anger fälgens ytterdiameter. För att däcket ska passa måste måttet på fälgdiametern vara exakt samma, medan du kan ha lite marginal i däckens profilbredd. Om du inte hittar samma profilbredd som du har på dina sommardäck är det bättre att välja ett par vinterdäck som är lite smalare snarare än bredare, detta då ett smalare däck generellt är att föredra på vintern – bättre tryck på dubben, samt skär ner bättre i snömodd och slaskiga cykelvägar.
Nedan listar vi några vanliga däckstorlekar som brukar kunna ha samma profilbredd på vinterdäcket (skillnader kan dock förekomma beroende på cykelns ram och/eller skärmar):
28-33/622 – 30 mm
35-40/622 – 35 mm
42-50/622 – 42 mm
Byt däck när det börjar bli minusgrader
Du bör montera dubbdäck när det börjar bli minusgrader på natten och därmed risk för is och halka på morgonen när du är på väg till jobbet eller skolan. Byt hellre någon dag för tidigt än för sent. Precis som på bilar så byter du båda däcken till dubbdäck. Ett tips är att lämna in cykeln för service i samband med däcksbytet då hjulen ändå ska tas av när man monterar dubbdäck.
Dubbarna är slitstarka på snö och is
Du behöver inte oroa dig för att slita ner dubbarna i första taget. Dubbarna på bra dubbdäck består av Volframkarbid som är ett extremt hårt ämne, närmare bestämt nio av tio på Mohs hårdhetsskala och smältpunkt på 2 870 grader Celsius. Hållbarheten beror naturligtvis mycket på vilket underlag du kör på. Torr asfalt sliter hårt på dubbdäck, medan snö och is sliter minimalt.
Du får cykla på vägar med dubbdäcksförbud
Cyklar, elcyklar och moped klass två är undantagna förbudet på de vägar som har dubbdäcksförbud. Förbudet bygger på det slitage dubben orsakar och då cykeln väger en hundradel av vad en bil väger så är slitaget från en cykel i praktiken inte mätbart.