Förmånscykel Jobba hos oss
Köp cykeln av cyklister

Ingen butik är vald

Boka service online
Cykelväljaren
Köp cykeln av cyklister
Välj din närmaste butik
Tubelesskonvertering

Tubelesskonvertering – så går det till

Med tubeless på cykeln kan du rulla på lägre tryck för att öka både komfort och grepp. För att lyckas med din konvertering så har vi tillsammans med Happyride, Sveriges största cykelcommunity, satt ihop en enkel guide för hur du går tillväga.

Detta behöver du för att lyckas med Tubelesskonverteringen

 

En del cyklar kommer direkt från fabrik med hjul och däck som är TLR, Tubeless Ready. Om din cykel inte gör det finns det en del saker du behöver kolla och eventuellt skaffa innan du sätter igång.

Fälgbandets funktion är att hålla helt tätt mot fälgen, dels för att inte vätskan ska rinna iväg men framförallt för att luften ska hålla sig i däcket. Tubelesstejp eller Tubelessfälgband är av material som är tätt, ofta plast. Tubelesstejp kan du köpa hos din välsorterade lokala cykelbutik.

Tubelessventiler har en ventilkägla som är lätt att ta ur så att man enkelt kan fylla på Tubelessvätskan genom ventilstammen. Ventilerna finns i olika längder för att passa olika fälgprofiler.

Tubelessvätskans uppgift är att täta alla små mikroskopiska hål och ojämnheter så att luften håller sig i däcket istället för att läcka ut. Tubelessvätskan innehåller små partiklar som tillsammans med vätskan täpper till eventuella nya hål efter taggar och stenar.

Fälgband för Tubeless

 

Det är inte ovanligt att fälgband som sitter original i hjul är gjorda av någon form av väv. Ett sådant fälgband måste bytas eftersom det aldrig kommer att hålla tätt. Även om ditt hjul har ett fälgband av plast är det inte säkert att det kommer fungera för Tubeless – kolla efter märkning som TLR eller Tubeless Ready för att vara säker och byt annars ut det.

När du letar efter fälgband för Tubeless så är det viktigt att hålla koll på och matcha fälgens innerbredd. Mät insidan av fälgen med ett skjutmått eller en vanlig tumstock. Fälgband för Tubeless kommer ofta på rulle som tejp.

När du monterar fälgbandet så är det bra att börja strax innan ventilhålet i fälgen. Sträck sedan tejpen vid monteringen så att det inte finns några veck och det håller tätt hela vägen. När du gått hela varvet runt så är det bra att passera själva ventilhålet och överlappa med cirka 10-20 centimeter. Leta reda på var ventilhålet är i fälgen och gör ett litet snitt i den monterade Tubelesstejpen där du sedan monterar ventilen.

Montering av Tubelessventil

 

Tubelessventiler kommer i olika längder och färger för att kunna matcha din cykel. Längden på ventilen måste anpassas för att passa profilen på fälgen. En högre profil kräver en längre ventil.

När du monterar ventilen kommer den att fungera även som en säkring av det överlapp som du just gjorde med fälgtejpen. På det sättet minimerar man risken med att fälgbandet släpper och all luft sipprar ut. Tänk på att dra åt ventilringen lagom hårt så att den håller tätt. Vissa ventiler kan läcka mer om man drar dem riktigt hårt så tänk på att inte överdriva.

När Tubelessventilen sitter på plats kan man enkelt lossa på och dra ur själva ventilkäglan. När ventilkäglan är ur kan du sedan fylla på Tubelessvätskan genom den öppna ventilstammen. Skruva tillbaka ventilkäglan efter du fyllt på vätskan.

Montering av Tubelessdäck

 

Kontrollera först eventuell rullriktning på däcket – detta markeras ofta med en pil som visar åt vilket håll det ska rulla. Börja monteringen av däcket vid ventilen. Se sedan till att försöka få ned däcksidorna i den djupare fåran i fälgen, detta för att underlätta monteringen då däcket inte sitter i maximal spänn på fälgen.

När första sidan sitter på plats gör du om allt igen med den andra sidan. Om däcket är extremt hårt och tufft att få över sista delen på fälgen kan du använda en däckavtagare för att kränga det på plats.

När däcket sitter helt på plats är det dags att få det att sätta sig ordentligt på fälgen – det gör vi genom att pumpa upp det med högt tryck. Enklast är detta självklart om du har tillgång till en kompressor. Har man inte tillgång till kompressor så kan en så kallad flashpump vara ett alternativ. En flashpump fungerar så att man pumpar tryck i en separat behållare – all denna luft släpper man sedan samtidigt via en ventil vilket då snabbt fyller däcket så att det klättrar på plats på fälgbanan. För att det ska hålla tätt är det viktigt att däcket verkligen sätter sig mot fälgbanan. Detta brukar ofta märkas genom att däcket knäpper/smäller lite när det sätter sig på plats.

Fyll på Tubelessvätska

 

När däcket sitter på plats så tömmer du det på luft så att du kan fylla på med Tubelessvätskan.

Skruva ur ventilkäglan så att ventilstammen är öppen. Tubelessvätskan kan enkelt fyllas på med spruta eller flaska med slang. Koppla påfyllningsflaskans slang direkt på ventilstammen och tryck i cirka 1 dl Tubelessvätska.  För att minimera att vätskan tränger ut genom ventilen kan det vara smart att ha ventilen i ett lite högre läge och inte längst ned på hjulet. På det sättet tillåter man all vätska att enkelt rinna ner i däcket.

När vätskan är i däcket är det dags att skruva tillbaka ventilkäglan och pumpa upp däcket igen.

Pumpa och skaka däcket

 

När fälgbandet, ventilen och däcket är monterat och Tubelessvätskan är i däcket är det dags att slutföra Tubelesskonverteringen.

Pumpa upp däcket till lämpligt tryck. Snurra och skaka det så att vätskan inuti däcket sprids ut över hela insidan av däcket och därmed får en chans att täta alla små eventuella hål och ojämnheter. Montera tillbaka hjulet på cykeln, kolla att allt sitter som det ska och ha en fin premiärtur med din Tubelesskonverterade cykel.

I början innan allt satt sig ordentligt kan du behöva pumpa upp trycket med jämna mellanrum. Allt eftersom du kör kommer sedan både däcket och tätningsvätskan att sätta sig ordentligt och täta så att däcket håller trycket länge.

Du har 0 produkter att jämföra
Jämför nu!
Rensa listan