Förmånscykel Jobba hos oss
Köp cykeln av cyklister

Ingen butik är vald

Boka service online
Cykelväljaren
Köp cykeln av cyklister
Välj din närmaste butik

Nya heta Scott Spark 2022

Modellen som varit banbrytande och marknadsledande i många år har nu uppdaterats till något enastående och helt nytt. Vi presenterar den i detalj.

Scott Spark
Ett självklart val för mountainbikers över hela världen

Spark har i flera år varit grundpelaren för Scotts monumentala framgång på mountainbikescenen.

Spark har under åren klarat av allt från otaliga världscupvinster och guldmedaljer till att erbjuda makalös cykling på de mest fantastiska singeltrackstigarna för oss vanliga dödliga. Under många år har Spark RC och Spark 900 sedan länge varit de självklara valen för cyklister runt om i världen, oavsett nivå.

Nya Spark 2022 är uppdaterad och har nu den perfekta mixen mellan ingenjörskonst i kolfiber och en helt ny nivå av integration.

Nya heta Scott Spark

Integrated suspension technology

 

En sak som slår en direkt när man ser nya Spark är att dämpningen bak är helt integrerad. Vid första anblick ser den nästan ut som en hardtail. Varför? Enkelt: dels för att det ger en clean och naken look. Tittar man på det i ett djupare perspektiv finns det naturligtvis några andra fördelar med denna konstruktion, som till exempel förfinad funktion och känsla i dämpningen utan att offra vikt. På cyklar i den här klassen är det de små detaljerna som ger helheten och här har ingenjörerna på Scott inte sparat på något.

För optimal prestanda i stötdämpningen är det av yttersta vikt att kraftöverföringen är så direkt som möjligt. Konstruktionen är framtagen för att undvika alla oönskade rörelser som bidrar till att sakta ned cykeln och cyklisten, som till exempel rörelse/flex i sidled istället för upp/ner som dämpningen ska hantera.

Med den integrerade dämpningen har man från Scotts sida lyckats motverka detta på fler sätt. Först och främst har ramens konstruktion runt dämparen och länkage kunnat konstruerats så att det blir betydligt styvare. Genom detta reduceras oönskade beteenden i dämpningen vilket då ger betydligt effektivare kraftövering. Med större lagerytor i länkaget får man dessutom en både kraftigare och styvare konstruktion. Scotts integrated suspension technology gör även att man kan designa ramar med dämpare monterade lägre, vilket ger en lägre tyngdpunkt. Det direkta resultatet av detta blir att cykeln blir både stabilare och mer lätthanterlig, vilket ger cyklisten betydligt bättre kontroll och naturligtvis glädje och inspiration till att cykla mer och fortare.

Varje liten del av den uppdaterade Spark kanske känns just liten, men summan av helheten ger så mycket bättre prestanda.

Som en extra bonus är den integrerade dämparen helt skyddad för allt det där som sliter på den. Lera och grus? Inga problem, dämpningen på nya Scott Spark kommer att hålla sig kvar på toppen oavsett.

Geometri och ramdesign

 

Tittar man på ramdesignen övergripande är den baserad på flerårig feedback från några av världens snabbaste cyklister som samlat lett till att ingenjörerna kunnat ta fram Spark RC’s optimala geometri. Ett av de huvudsakliga målen har varit att skapa en plattform designad för 120 millimeter dämpning både fram och bak. Mer slaglängd har varit nödvändigt för att kunna klara av de allt mer tekniska och utmanande tävlingsbanorna. Resultatet är den mest kompetenta XC racecykeln någonsin, även marknadens lättaste ram med 120 millimeter slaglängd både fram och bak som väger in på enbart 1870g, inklusive dämparen.

Jobbar man med atleter som Nino Schurter, Kate Courtney och restan av teamet hos Scott Sram blir det ganska enkelt att definiera exakt vad som önskas när det kommer till geometri. Scotts mål har varit att skapa den mest dynamiska XC-cykel man kan tänka sig. Målsättningen har därför varit att skapa en cykel där helheten inte offrar något i form av effektivitet. När du behöver kraften för de snabbaste sträckorna och de tekniska klättringarna så finns den där. Samtidigt ger nya Scott Spark cyklisten full kontroll och självförtroendet att verkligen ”bomba på” i det tekniska och utför.

Enligt det vi sett hittills är det här kanske den optimala XC-cykeln för alla?

Låg vikt

 

Spark är byggd kring två huvudsakliga  konstruktionszoner – dels en ”stiffness zone” och även en ”lightweight zone”. Genom kolfiberkonstruktionen i ”stiffness-zonen” har man skapat möjligheter att på allvar skala av vikt i ”lightweight-zonen”. Vissa delar av ramen är tunnare än ett kreditkort!

Genom att välja att integrera dämparen i ramen skapas en del utmaningar just kring styrka och vikt, men teamet på Scott har i detta projekt lyckats utveckla den lättaste konstruktionen för en heldämpad kolfiberram till dags dato. Att skapa just lätta och kompetenta racebikes har länge varit målsättningen för Scott. Cykeln ska aldrig begränsa dig när du vill åka fortare.

Nya Sparkplattformen är designad med en 55 millimeter kedjelinje – något som skapar en del intressanta möjligheter. Dels skapar det utrymme för riktigt breda däck utan att offra styvheten, vilket är en nyckelfaktor när det kommer till optimal kraftöverföring. Dessutom – något som är perfekt för kräsna och snabba XC-racers – man får med enkelhet på upp till 40t-drev.

När man sitter på den optimala cykeln så tenderar dagarna till att bli roligare och längre, och därför har man även sett till att skapa utrymme för dubbla flaskställ. Naturligtvis är även alla lager i länkaget extra tätade för att stå emot naturens och vädrets makter och ge prestanda under under lång tid framöver.

Syncros Fraser IC Combo

Nya Spark har även en helt ny feature – Syncros Fraser IC Combo. Integrerade vajrar och slangar ger ju en snygg och clean look men innebär även en hel del bekymmer som Syncros smidigt har löst med nya Fraser IC Combo. Ingenjörerna har skapat en styrform som medger att alla vajrar och slangar på ett smidigt sätt ska kunna dras under styret och ut på sidorna om styrstammen för att sedan försvinna ner i styrhuvudet som även försetts med specialutvecklade tätningar för att hålla allt rent och snyggt. Med denna konstruktion undviker man irriterande böjar och trassel bland vajrarna och får en väldigt minimalistisk cockpit.

Alla Syncros styren and stammar har flertalet funktioner för att montera lysen, datorer och kameror, både över och under styret. På nya Spark kan man även justera gaffelvinkeln 0,6 grader flackare eller brantare. Detta kan göras helt utan att kapa några vajrar eller lufta bromsar. Det enda som behövs är att först demontera styrpaketet, vända på stylagerkopparna 180 grader och montera sedan tillbaka allt igen. Enkelt!

TwinLoc Suspension System

 

Nya Spark är utrustad med Scotts TwinLoc Suspension System. TwinLoc Suspension System fungerar genom att koppla samman dämpare i ram och gaffel via ett enkelt reglage på styret. Med TwinLoc-reglaget har cyklisten möjlighet att enkelt välja mellan tre olika inställningar: ”Descend”, ”Traction Control” och ”Lockout”, vilket innebär att man med ett enkelt tryck på en spak ändrar och optimerar cykelns egenskaper simultant. Med TwinLoc får du liksom tre cyklar i en.

För teknisk och snabb XC-racing är dessa möjligheter extra viktiga. Måste du vara snabbast iväg i starten? ”Lockout” ger dig alla förutsättningarna för det. Teknisk single track, eller utmanande klättringar där både grepp och optimal kraftöverföring är ett måste? Koppla över till ”Traction Control” och tryck på. Väl uppe på toppen och utförslöporna står på agendan? Slå över till ”Descent” så fjädringen är fullt öppen och njut av alla de fördelarna nya Spark har att erbjuda.

Nya TwinLoc-reglaget ger dig även möjlighet att från undersidan av styret hantera en dropper post. Med denna ergonomiska lösning har du cykelns alla viktiga kontroller på ett ställe, alltid redo för action.

Allt om tekniken i nya Spark 2022

Spela filmen

Sugen nya Spark?

Prata med din lokala Sportsonbutik om tillgång och pris.

Du har 0 produkter att jämföra
Jämför nu!
Rensa listan