KLÄDER - Ger vinterns utmaningar dig kalla fötter?

Allt fler svenskar väljer cykeln i sin vardag, dels för att snabbt och smidigt transportera sig själv men även för träningen skull. När kylan kommer är köerna till cykelverkstäderna lika långa som de är hos en traditionell däckverkstad, dubbdäck ska på cyklarna och sommardäcken ska vinterförvaras. 

Precis som så mycket annat så handlar vintercykling egentligen bara om att ha lite ”jävlaranamma” och en dessutom en skvätt planering så klarar man enkelt även den bistrare årstiden på cykelbanorna.

Ett av de problem som många ser är att det är komplicerat att klä sig rätt, det finns mycket att välja på och det är lätt att det blir för mycket. Precis som i så många andra vintersporter så gäller det att klä sig smart, lager på lager så att man enkelt kan anpassa efter förändringar i både väder och kroppstemperatur.

En av de saker som är lätt att förbise är funktionskläderna som faktiskt är anpassade för cykling och inget annat. Det handlar inte bara om funktionella material som andas men ändå håller både vind, kyla och fukt utanför utan även hur kläderna är sydda för att passa en kropp som sitter på en cykel.

 

VINTERSKOR 

för cykling är t.ex inte bara fodrade för att hålla värmen utan har även ett grövre mönster för bättre grepp, ett ordentligt skaft som sluter tätt mot benet för att förhindra att det kryper in fukt, snö och kyla. Värt att tänka på är att sulorna på cykelskor är hårdare än traditionella skor och dessutom öppna under för att man ska kunna fästa sina SPD-klossar. Det innebär också att de faktiskt släpper in just kylan underifrån - Ett par varma sulor som blockerar drag och håller värmen är att rekommendera. För den som kanske bara cyklar de finaste vinterdagarna så är ett par skoöverdrag ett vettigt alternativ men vid vardagligt användande så slits de snabbt och att byta ofta gör snabbt att det är motiverat att köpa ett par riktiga vinterskor som istället håller i flera år. Se till att det är gott om reflexer på skorna då dagsljuset under vintern försvinner snabbt och ett par reflexklädda fötter med ordentligt rundtramp syns väldigt effektivt i bilarnas strålkastarsken. 

HANDSKAR 

för att hålla händerna varma och torra finns i nästan lika många varianter som det finns händer, de är ofta anpassade för olika väderförhållanden och en komplett vintergarderob för cyklister innehåller därför allt från ganska tunna vattenavvisande till riktigt tjocka och varma. För de riktigt kalla dagarna så finns det handskar som är försedda även med en innerhandske. Även här är reflexer ett effektivt sätt att hålla sig synlig i trafiken.

BYXOR 

för vinterbruk är ofta av det tjockare slaget för att lättare hålla värmen, samtidigt så är det ett plagg som sitter tight vilket gör att vindeffekten kyler en del i sig. De riktigt fina byxorna är vindtäta på framsidan för att inte släppa in fartvinden, de ska dock inte vara täta runt om då det oftast bidrar till att det blir för varmt. För att de ska hålla sig på plats och samtidigt hålla tätt så är det bra om de har hälla som går under foten och samtidigt hängslen som gör att byxan täcker lite högre upp över rygg, njurar och inte bildar någon öppen glipa med naken hud. Reflexer i sömmar eller mönster är naturligtvis bra så att man syns och gärna då att det är stående linjer snarare än liggande, detta för att en stående linje syns lättare när den förflyttar sig i sidled.

JACKAN 

du har när du cyklar är sydd med längre ärmar än en traditionell jacka, detta för att de ska täcka bra när du sitter framåtlutad på cykeln. Vindtätt på framsidan men inte lika tätt på ryggen är att föredra, detta för att kroppsvärmen du bygger upp när du plogar fram i snön ska kunna ta vägen någonstans. En ryggsäck med extrakläder värmer gott på ryggen men se gärna till att det är en liten luftspalt mellan ryggsäcken och ryggen för värmeregleringens skull. Reflexer på framförallt ärmarna är att föredra, då syns du tydligt vid signal om att du ska svänga.

HUVUDET

är kroppens skorsten och väldigt stora mängder av överskottsvärmen släpps ut denna vägen. Här är det precis som med jackan och byxorna viktigt att hålla fartvinden borta så vindtätt är att föredra men se till att det även andas så att inte knoppen blir kokt. För de riktigt hemska vinterdagarna är en sk balaclava ett bra komplement då den även  täcker mer av ansikte och hals 

En fördel med att cykla på vintern är att det är många som väljer andra färdmedel, trängseln ute på cykelbanorna är inte lika stor under vintern och det finns gott om utrymme att nöjt sladda omkring och berömma sig själv för att man är en av de riktigt hårda som valt cykellivet på riktigt.

SHIMANO MW500 MTB DRYSHIELD SPD
SHIMANO MW500 MTB DRYSHIELD SPD

1 599:- 

GRIPGRAB - RACE THERMO HI-VIS
GRIPGRAB - RACE THERMO HI-VIS
 

 529:- 

PEARL IZUMI HERR - AMFIB TIGHT
PEARL IZUMI DAM - ELIT ESCAPE AMFIB TIGHT
Utan pad, utan hängslen, Svart

 1 499:-

PEARL IZUMI - ELITE PURSUIT SOFTSHELL
Black/Monument Grey, Herr

1 699:-

PEAR IZUMI - SELECT ESCAPE SOFTSHELL
PEAR IZUMI - SELECT ESCAPE SOFTSHELL
Wineberry, Dam

1 399:-

GRIPGRAB - WINDSTER: HIGH-VIS
GRIPGRAB - WINDSTER: HIGH-VIS

579:- ?

GRIPGRAB - BALACLAVA
GRIPGRAB - BALACLAVA

299:-

GRIPGRAB - AVIATOR CAP
GRIPGRAB - AVIATOR CAP

349:- ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

FLER ARTIKLAR