Förmånscykel Jobba hos oss
Köp cykeln av cyklister

Ingen butik är vald

Boka service online
Cykelväljaren
Köp cykeln av cyklister
Välj din närmaste butik

Dubbdäck och vinterdäck

Förläng cykelsäsongen med vinterdäck till din cykel för maximalt grepp. Med dubbade vinterdäck på din cykel minskar du risken att sladda omkull på isfläckar och hala vägar.

Filter/Sortera 
Filter
Popularitet
Namn A-Ö
Namn Ö-A
Pris stigande
Pris fallande
Schwalbe
Suomi Tyres
20x1.75
20x2.15
27.5x2.25
27.5x2.6
29x2.25
30-622
32-622
35-622
37-622
40-406
42-406
42-622
47-406
47-507
47-559
50-559
50-584
50-622
54-559
54-584
54-622
55-559
57-584
57-622
65-584
70-622
75-584
20
24
26
27.5
28
29

Dubbdäck och vinterdäck hos Sportson

 

Cykelsäsongen behöver inte vara slut bara för att det blir vinter. För dig som pendlar året runt är vinterdäcken en lika självklar del av din vinterutrustning som handskar och belysning. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning som gör att däcken inte hårdnar och behåller följsamheten i kall vinterkyla. Det finns varianter både med och utan dubbar, men om du kommer att stöta på is och packad snö är dubbar att föredra. När du köper ett par dubbdäck hos oss bjuder vi på monteringen.

 

Använd dubbdäck vid minusgrader

 

Det är dags att montera dubbdäck när det börjar bli minusgrader på natten, vilket kan medföra risk för is och halka på morgonen. Byt hellre någon dag för tidigt för att vara på den säkra sidan. Dubbdäcken har ett högre rullmotstånd än sommardäcken och låter mer, men du kan fortfarande cykla med dem på torr asfalt.

Däremot är det viktigt att inte låta dubbdäcken sitta kvar för länge på vårkanten. Eftersom vinterdäck är så mjuka så blir det motsatt effekt när värmen och barmarken kommer. Kör du för länge med vinterdäck kommer du dels slita ut både gummi och dubbar på nolltid, dels få en mindre säker cykel med längre bromssträcka och sämre grepp vid kurvor och inbromsningar.

 

Så väljer du rätt storlek på dubbdäcken

 

Däckstorleken kan vara förvirrande eftersom den anges på tre olika sätt: ETRTO, tum och fransk benämning. Enklast och vanligast i Sverige är att använda ETRTO-beteckningen som anger storleken i millimeter baserat på däckprofilens bredd och fälgens ytterdiameter, exempelvis 35-622. Här anger 35 däckens profilbredd och 622 anger fälgens ytterdiameter. För att däcket ska passa måste måttet på fälgdiametern vara exakt samma, medan du kan ha lite marginal i däckens profilbredd. Om du inte hittar samma profilbredd som du har på dina sommardäck är det bättre att välja ett par vinterdäck som är lite smalare snarare än bredare, detta då ett smalare däck generellt är att föredra på vintern – bättre tryck på dubben, samt skär ner bättre i snömodd och slaskiga cykelvägar.

Nedan listar vi några vanliga däckstorlekar som brukar kunna ha samma profilbredd på vinterdäcket (skillnader kan dock förekomma beroende på cykelns ram och/eller skärmar):

 

  • 28-33/622 – 30 mm
  • 35-40/622 – 35 mm
  • 42-50/622 – 42 mm

 

Se till att köra in dubbdäcken och hålla rätt tryck

 

När du har bytt till nya dubbdäck behöver de köras in på asfalt för att säkerställa att dubbarna ska sätta sig ordentligt i däcket. Detta då nya vinterdäck fortfarande är mjuka i gummit från produktionen. De behöver ett par lugna mil på hård och sval asfalt för att garantera att dubbarna sitter optimalt.

Generellt ger fler dubbar bättre grepp på is och packad snö, men bara om däcktrycket hålls efter. Har man för dåligt med tryck i däcket riskerar man att få omvänd effekt. Däcket får då en ”sladdrig” känsla och har svårt att få tryck på dubbarna för att de ska få en chans att bita fast i underlaget ordentligt. Rätt däcktryck även på vintern är en förutsättning. Se därför till att du har en cykelpump.

Kom ihåg att ta det försiktigt, även om du har bra dubbdäck, och framför allt – njut av vintercyklingen!

Vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev?

Du har 0 produkter att jämföra
Jämför nu!
Rensa listan