TÄVLA MED ELCYKEL? CATHRINE KÖR GÖTEBORGSGIROT I ÅR!


"Kan man träna med elcykel?" var den första frågan som Cathrine ställde sig. Nu tar hon det ett snäpp längre och testar ett motionslopp för elcyklar på Göteborgsgirot i år.
Vi har träffat Cathrine för att höra hennes tankar, samt träffat Björn Johansson som sitter i styrelsen för Göteborgsgirot, för att veta lite mer om loppet och hur det gör till. Läs intervjun med Björn nedan.
 

Läs intervjun med Björn från Göteborgsgirot:

Göteborgsgirot 2017 har för första gången en elcykelstartgrupp. Berätta hur kom ni fram till det här?

- Vi hade tryck från partners och även cyklister redan förra året om att highlighta det här med elcykel, det är ju väldigt mycket folk som använder elcykel. Då, förra året,  var vi inte riktigt mogna för det men i år blir det en startgrupp för elcykel.

Är det här den första startgruppen för elcykel i ett motionslopp?

- Jag vågar inte säga det helt säkert men vi är i alla fall bland de första.

Kommer den som kommer först i mål få ett pris?

- Nej, då det inte är tävlingsklass finns det heller inget pris till förste man. Kanske borde förste i mål få gratis laddning ett år eller något (skrattar)

Så syftet med detta är alltså inte att tävla?

- Nej, vi har tävlingsklass på 140km för den som vill tävla. Elcykelgruppen är mer för dem som av olika skäl inte mäktar med en vanlig cykel men ändå kommit igång och motionera och vill ha en härlig upplevelse. Elcykling växer ju, så vi ser att detta kan utvecklas till rolig grej.

Är startgruppen öppen för alla typer av elcyklar eller finns det begränsningar?

- Man får inte ha en motor som är starkare än 250W och topphastighet får vara max på 25 km/h.

Kommer det finnas laddstationer innan start så du kan toppa upp batterier?

- Nej det kommer det inte att finnas så man får köra med muskelkraft till starten för att vara laddad till max.

Vad ska man ha för batteristrategi? Ska man köra slut batteriet först och sen muskelkraft eller hushålla hela vägen?

- Ser man på banan, om man vet lite om den, hade jag i alla fall haft ganska mycket el kvar till angeredsbron, vilket ligger runt hälften. Man ska nog hushålla med elen, för har man inte något kvar så blir det tyngre och då är det inte så roligt på slutet.



HITTA DIN ELCYKEL