Förmånscykel Jobba hos oss
Köp cykeln av cyklister

Ingen butik är vald

Boka service online
Cykelväljaren
Köp cykeln av cyklister
Välj din närmaste butik

Så undviker du frusna växlar

Om du cyklar på vintern vet du kanske att det inte bara är du som fryser. Ett problem som kan dyka upp är att växlarna på cykeln fryser fast. Anledningen är att det bildas kondens i vajerhöljet som sedan fryser vid minusgrader och gör att växelvajern fastnar.

Ett vanligt problem för standardcyklar

 

Problemet med frusna växlar drabbar vanligtvis standardcyklar med tre, sju eller åtta växlar. Det beror på att dessa cyklar ofta har heldragna vajerhöljen där kondensen inte har möjlighet att rinna ut. På hybrid- och racercyklar löper vajer normalt fritt utan hölje och klarar sig därmed bättre.

Ett sätt att slippa detta problem är att montera en smörjport (som vi ibland kallar Nexus Vinterkit) på vajerhöljet. Den består av en T-koppling med smörjventil som monteras strax ovanför vevpartiet. Då kan man enkelt spruta in olja i vajerhöljet som tränger undan kondensen och smörjer vajern. Anledningen till att man monterar det ovanför vevpartiet är att mest kondens samlas där vajer och hölje passerar under vevpartiet.

 

Montering och underhåll av smörjporten

 

Att montera en smörjport kostar cirka 300 kronor. Ett tips är att passa på att byta ut både vajer och hölje när allt ändå ska tas loss. Då hamnar du på cirka 400-450 kronor. Kom också ihåg att köpa med dig en burk teflonbaserad olja om du inte redan har det. Smörj in vajern regelbundet när det börjar bli minusgrader eller när behov uppstår och njut av perfekt växling i snö och kyla.

Ibland kan det även bildas kondens i själva växelnavet som fryser och ställer till det. Då behöver du lämna in cykeln på navservice där vi öppnar upp, rengör, torkar och fettar in så att det fungerar perfekt.

Hitta din verkstad
Du har 0 produkter att jämföra
Jämför nu!
Rensa listan