Anrika Rocky Mountain i Sverige



Sportsons butiker som nu säljer Rocky Mountain


Enligt Svensk Cyklings trendrapport 2016 så använder svensken i allt högre utsträckning cykeln som träningsredskap, upp till så många som 48% av svenskarna cyklar för träning och motion varje vecka, många väljer då skogen som arena för både träning och nöje. MTB ökar kraftigt och till 2017 är Kanadensiska Rocky Mountain på allvar på väg in på den svenska marknaden.

Mtb trenden växer stadigt (försäljningen är upp med 22% det senaste året*) och med det ställs också större krav från cyklisterna, förutom att det ska vara riktigt bra, snyggt, lätt och snabbt så tittar alltfler på exklusivitet - Man vill ha något som inte alla andra har, något som är lite annorlunda.

Anrika Rocky Mountain från Canada har sedan 1981 byggt Mountainbikes som hyllats både på tävlingar och de lokala stigarna världen över, är nu på allvar på väg in på den svenska marknaden genom Sportsons nät av butiker.

Med sina rötter i Vancouver har Rocky Mountain sedan starten naturligt haft fokus på riktigt riktigt bra cykling i skog och berg. Precis som hos många andra tillverkare så flyttas fokus år för år allt mer mot att producera heldämpade cyklar med fokus på funktion och möjligheter för åkaren att finjustera hur cykeln beter sig och därmed kunna maximera sin upplevelse. Med sitt ramkoncept Ride-9 så kan man med enkelt anpassa sin cykel för att få bästa möjliga funktion baserat på underlag, cyklistens vikt och åkstil, ett smidigt och enkelt system som faktiskt kan ge dig två cyklar i en.
 


Marknaden har talat och efterfrågan på både MTB i stort och Rocky Mountain som varumärke har vuxit stadigt sedan Sportson började saluföra varumärket i liten och ganska blygsam skala i ett fåtal butiker för ett par år sedan, nu till 2017 är det hela 18 av 23 butiker som kommer att ha Rocky Mountain i sortimentet. Även om det kan ta tid att på riktigt etablera ett "nytt" varumärke på marknaden så är vi säkra på att Rocky Mountain är här för att stanna säger VD Lars Haglund, folk vill kombinera träning, nöje och upplevelse, det märker vi bland annat på våra egna events. Det blir ett intensivt år men vi ser fram emot ännu en spännande MTB-säsong. 

-Love the ride

(* Enligt branschorganisationen Svensk Cyklings trendrapport 2016)